ספסיס 15.02.2022

האם דיסולפירם יכול למנוע כשל רב מערכתי עקב ספסיס?

במחקר חדש הראו החוקרים כי שימוש בדיסולפירם יכול לעכב הפרשה עודפת של NETs מנויטרופילים בזמן אלח דם, ועשוי להביא לצמצום הכשל הרב מערכתי והתמותה הנגרמים בעקבותיו

הפחתת שיעור מקרי אלח דם (מקור צילום: ויקיפדיה)
אלח דם (מקור צילום: ויקיפדיה)

כשל רב-מערכתי הוא התוצא החמור ביותר הנובע מהתקדמות של אלח דם (ספסיס), והוא נמצא במתאם גבוה עם פרוגנוזה גרועה. לעודף מלכודות חוץ-תאיות של נויטרופילים (NETs) תפקיד חיוני בהתפתחות כשל של איברים במהלך אלח דם. לכן, התערבויות המכוונות לשחרור של מלכודות אלה עשוי למנוע פגיעה באיברים השונים.

במחקר שפורסם בכתב העת Blood הדגימו החוקרים כי החלבון גזמדרין D היוצר נקבוביות (pore-forming protein gasdermin D - GSDMD) הפועל בנויטרופילים מבני אדם ועכברים הנמצאים במצב של אלח דם, ממלא תפקיד מכריע בשחרור NET.

עיכוב של GSDMD באמצעות דיסולפירם (disulfiram) או מחיקה גנטית, פגעו ביצירת ה-NET, והביאו למצמום הכשל הרב-מערכתי והקטלניות של אלח דם.

בנוסף הדגימו החוקרים באורח מכאני כי במהלך אלח דם, הפעלה של מסלול ה-caspase-11/GSDMD מביאה לשליטה בשחרור ה-NETs על ידי נויטרופילים במהלך אלח דם.

לסיכום, ממצאי המחקר חושפים שימוש טיפולי חדשני בדיסולפירם ומצביעים על כך ש-GSDMD עשוי לשמש כיעד טיפולי במסגרת הטיפול באלח דם.

מקור:

Silva, CMS et al. Blood. 2021 Dec 23;138(25):2702-2713.doi: 10.1182/blood.2021011525

נושאים קשורים:  ספסיס,  אלח דם,  דיסולפירם,  נויטרופילים,  כשל רב מערכתי,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו